Management de la qualité — Satisfaction du client — Lignes direct rices relatives à la résolution externe de conflits aux organismes

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CSA Group
Organisme d'élaboration de normes:
Programme de travail:
Numéro de référence:
CSA ISO 10003
Catégorie de norme:
Norme nationale du Canada - Adoption d'une Norme internationale
Type d’activité d’élaboration de normes:
Nouvelle version
Code ICS:
03.120.10
Statut:
En cours d'élaboration
Date de début de la période de commentaires OEN:
Date de fin de la période de commentaires des OEN:
Affiché le:

Porté:

Champ d’application

This document gives guidelines for an organization to plan, design, develop, operate, maintain and improve an effective and efficient dispute-resolution process for complaints that have not been resolved by the organization.

This document is applicable to:

— complaints relating to the organization's products and services, the complaints-handling process or dispute-resolution process;

— resolution of disputes arising from domestic or cross-border business activities, including those arising from electronic commerce.

This document is intended for use by any organization regardless of its type or size, or the products and services it provides, and deals with:

— guidance on determining when and how organizations can participate in dispute resolution;

— guidance on the selection of providers and use of their services;

— top management involvement in, and commitment to, dispute resolution and deployment of adequate resources within the organization;

— the essentials for fair, suitable, transparent and accessible dispute resolution;

— guidance on management of an organization's participation in dispute resolution;

— monitoring, evaluating and improving the dispute-resolution process.

This document is particularly aimed at dispute resolution between an organization and

— individuals purchasing or using products and services for personal or household purposes, or

— small businesses.

This document does not apply to the resolution of other types of disputes, such as employment disputes. It does not apply to complaints handling within an organization

Raison d’être du projet

Raison d’être du projet
To maintain alignment with international requirements (new edition of adoption)

Note : L’information ci-dessus a été recueillie et est diffusée par le Conseil canadien des normes (CCN) pour les besoins de son système de notification centralisé et transparent pour l’élaboration de nouvelles normes. Le système permet aux organismes d’élaboration de normes (OEN) accrédités par le CCN et aux membres du public d’être informés des nouveaux travaux d’élaboration de normes au Canada. Il donne aussi aux OEN accrédités la possibilité de repérer et de résoudre les cas de doubles emplois éventuels dans les normes et les travaux de normalisation.

Les OEN sont eux-mêmes responsables du contenu et de l’exactitude de l’information présentée ici. Cette information n’existe que dans la langue dans laquelle elle a été fournie au CCN.