Ingénierie du logiciel - Lignes directrices pour l'application de l'ISO 9001:2015 aux logiciels informatiques

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CSA Group
Organisme d'élaboration de normes:
Programme de travail:
Numéro de référence:
CSA ISO/IEC/IEEE 90003
Catégorie de norme:
Norme nationale du Canada - Adoption d'une Norme internationale
Type d’activité d’élaboration de normes:
Nouvelle norme
Statut:
En cours d'élaboration
Date de début de la période de commentaires OEN:
Date de fin de la période de commentaires des OEN:
Affiché le:

Porté:

Champ d’application

This International Standard specifies requirements for a quality management system when an organization:

a) needs to demonstrate its ability to consistently provide products and services that meet customer and applicable statutory and regulatory requirements, and

b) aims to enhance customer satisfaction through the effective application of the system, including processes for improvement of the system and the assurance of conformity to customer and applicable statutory and regulatory requirements.

 

All the requirements of this International Standard are generic and are intended to be applicable to any organization, regardless of its type or size, or the products and services it provides.

 

NOTE 1 In this International Standard, the terms “product” or “service” only apply to products and services intended for, or required by, a customer.

 

NOTE 2 Statutory and regulatory requirements can be expressed as legal requirements.

 

This document provides guidance for organizations in the application of ISO 9001:2015 to the acquisition, supply, development, operation and maintenance of computer software and related support services. It does not add to or otherwise change the requirements of ISO 9001:2015.

 

Annex A provides a table pointing to additional guidance on the implementation of ISO 9001:2015, available in ISO/IEC JTC 1/SC 7, ISO/IEC JTC 1/SC 27 and ISO/TC 176 International Standards.

 

The guidelines provided in this document are not intended to be used as assessment criteria in quality management system registration/certification. However, some organizations can consider it useful to implement the guidelines proposed in this document and can be interested in knowing whether  the resultant quality management system is compliant or not with this document. In this case, an organization can use both this document and ISO 9001 as assessment criteria for quality management systems in the software domain

Raison d’être du projet

Raison d’être du projet
To align Canadian requirements with those of the respective international standards being proposed for adoption. To maintain alignment between Canadian information and communication technology standards and each respective international standard.

Note : L’information ci-dessus a été recueillie et est diffusée par le Conseil canadien des normes (CCN) pour les besoins de son système de notification centralisé et transparent pour l’élaboration de nouvelles normes. Le système permet aux organismes d’élaboration de normes (OEN) accrédités par le CCN et aux membres du public d’être informés des nouveaux travaux d’élaboration de normes au Canada. Il donne aussi aux OEN accrédités la possibilité de repérer et de résoudre les cas de doubles emplois éventuels dans les normes et les travaux de normalisation.

Les OEN sont eux-mêmes responsables du contenu et de l’exactitude de l’information présentée ici. Cette information n’existe que dans la langue dans laquelle elle a été fournie au CCN.